Zdraví z pohledu čínské medicíny - 7. díl: Červenec a krevní oběh

Základem pevného zdraví dle tradiční čínské medicíny je harmonie organismu, tedy rovnováha mezi energiemi jin a jang, které v těle proudí drahami (meridiány). Pokud je energetická rovnováha narušena, bývá prvotní příčinou vzniku onemocnění. Čínská medicína každému měsíci v roce přiřazuje orgán, systém či tkáň, jež jsou v daném měsíci citlivější, oslabené, a měli bychom jim věnovat zvýšenou pozornost. Každý měsíc vám přinášíme nový díl seriálu o jednotlivých měsících a orgánech z pohledu tradiční čínské medicíny, kde naleznete také rady a tipy, jak orgány či tkáně posílit.


Krevní oběh a nerovnováha

Červenci vládne krevní oběh, uzavřený systém, který spolu se srdcem tvoří oběhovou soustavu, a zároveň je nejvíce ohrožen jakožto element ohně. Oběhová soustava je rozdělována na malý krevní oběh, kdy krev cirkuluje mezi srdcem a plícemi, a velký krevní oběh, kdy krev ze srdce zásobuje kyslíkem a živinami buňky celého těla. Působí tedy na všechny orgány - odvádí oxid uhličitý a odpadní látky ven z těla prostřednictvím vylučovací soustavy a kůže a zároveň zásobuje tělní buňky kyslíkem, potřebnými živinami (hormony, enzymy) a dovává jim teplo - jeho úkolem je udržovat stálé vnitřní prostředí v rovnováze v rámci detoxikace i termoregulace. Zároveň ale i energie orgánů ovlivňuje krevní oběh - podle čínské medicíny krev není pohou krevní tekutinou, ale je smíchána s naší čchi. Proto mají jednotlivé orgány vliv i na celkový stav čchi v krvi. Krevní oběh je nejaktivnější v době od 19 - 21 hod a nejslabší je naopak mezi 7 a 9 hodinou ranní.

Problémy však vyvstávají, pokud je energie v nerovnováze. Tu podle Číňanů způsobují ve velké míře nevyjádřené, nezpracované emoce. Pokud jsme příliš mentálně či fyzicky aktivní a málo odpočíváme, horliví, vznětliví a plní zlobi (horkost v játrech), může vznikat disharmonie krevního oběhu. Tato nerovnováha potom může vést k fyzickým příznakům a obtížím jako jsou změny a nepravidelnosti srdečního rytmu (arytmie), nízký či vysoký krevní tlak, vznik křečových žil, kornatění cév, poruchy srážlivosti krve, tělesná slabost, únava, poruchy spánku, mravenčení nebo křeče v dolních končetinách, bolesti, otoky, nedokrvení až odumírání tkání nebo naopak časté krvácení. Za nerovnováhou však často stojí i další příčiny jako nevhodná strava, oslabení sleziny, nadměrná ztráta krve (při porodu, úrazu) nebo nedostatek spánku. Pro správnou funkci krevního oběhu je podstatné, aby cévy měly zajištěnou stálou průchodnost. Kvalita a správná činnost cév však závisí i na zdraví srdce. Pokud dojde k narušení proudění čchi srdce nebo ji vyčerpáme, ztrácíme ji. Tok krve se tak zbrzdí a krev neproudí plynule a stagnuje. Tím stagnuje i naše čchi. To platí i obráceně - pokud stagnuje naše čchi a krev, může se snižovat cévní průchodnost.

Jak je propojena psychika s fyzičnem, si ukážeme na krevním tlaku. Nízký krevní tlak se vyskytuje převážně u tzv. jinových jedinců, kteří trpí na studené končetiny, únavou, závratěmi až mdlobami. Jejich čchi proudí velmi pomalu a slabě. Charakterově jsou to lidé spíše pasivnější, kteří obtížněji zvládají náročné životní situace a překážky, snaží se vyhýbat neshodám a konfliktům. U těchto jedinců je vhodné rozproudit krevní oběh nejem pohybem, ale také uvědoměním si vlastní sebehodnoty. Naopak lidé trpící vysokým krevním tlakem bývají tzv. jangového typu - dominantní, plní napětí, mohou být i duševně přepětí a vznětliví, jejich energie je rychlá a silná, což je pro srdce nemalá zátěž. Mohou si také stěžovat na bolesti hlavy a bušení srdce. Pro tento typ lidí je nejvhodnější dopřát si odpočinku, umírnit svou dominanci a pocity vlastní důležitosti.


Čtyři tipy a rady pro posílení funkce cévní soustavy a navrácení rovnováhy

1) Upravte jídelníček a zařaďte vhodné potraviny pro posílení krevního oběhu

Stravování a z působ výživy hraje pro krevní oběh a energetickou rovnováhu klíčovou roli. Je potřeba vyživit celé tělo a podpořit krevní oběh. Omezte nebo úplně vynechte živočišné tuky, alkohol, kravské mléčné výrobky a cukr, které zvyšují hladinu cholesterolu. Ani se solí to nepřehánějte. Naopak do vašeho jídelníčku zahrňte přísun omega-3 mastných kyselin, které jsou obsaženy např. v lněném oleji, rybách (losos, tuňák, makrela), vlašských ořechách nebo dýňových semínkách. Jezte čerstvou zeleninu - zejména tu listovou, která má příznivé účinky na krvetvorbu, fazole mungo, adzuki a soju. V chladném a vlhkém klimatu se vyvarujte lilku, rajčatům a bramborám, neboť mohou produkovat velké množství toxického vápníku, který stojí za vznikem obtíží s krevním oběhem (např. chladné končetiny). Je vhodné zařadit i potraviny bohaté na vitaminy C a E, které podporují správný krevní oběh - najít je můžeme např. v kustovnici čínské (goji), jujube, ve vejcích či olivách. Z obilovin jsou vhodné pohanka a jáhly, které mají prohřívací schopnost a zpevňují stěny cév. Jáhly navíc snižují kyselost organismu. Nezapomínejte také na dostatek tekutin a dbejte na pitný režim, neboť naše tělo v létě ztrácí více vody.

 

2) Bylinky a koření

Příroda v sobě ukrývá mnoho darů prospěšných našemu zdraví. Krevní oběh je vhodné podpořit bylinnými tinkturami, např. Ginkgo,  Venafit, Cévy pružnost a pevnost, Fytomineral,  Dračí síla) nebo bylinnými čaji (např. čaj z meduňky, kopřivy, smetanky, ginkgo). Nabídnout můžeme také himalájské čaje VYANA,  SARPAGANDHA, ABHAYA a RANJAKA). Z koření můžete pro podporu prvku oheň využít zázvor, který prokrvuje orgány a zároveň posiluje imunitní systém, kayenský pepř povzbuzující srdce, krevní oběh a trávení, rozmarýn, majoránku, kmín, fenykl, kurkumu nebo skořici. Z doplňků stravy můžeme pro podporu krevního oběhu doporučit produkty Energy Spiron a Korolen, ampule Gingko biloba, Raktaprash nebo kapsle HT Kare .

 

3) Aromaterapie

Prospěšné nám mohou být také esenciální oleje bylin s harmonizujícími a zklidňujícími účinky. Např. rozmarýn podporuje krevní oběh, harmonizuje nízký krevní tlak a může pomoci zvýšit množství krve. Vhodný je také Cypřiš, který reguluje krevní oběh a pomáhá při křečích (i menstruačních). Zároveň posiluje duši a čchi, uvolňuje dech a pomáhá nám zbavovat se starého, aby nové mohlo dovnitř - je proto vhodný v období změn. Pomáhá tělo zbavit toxických látek, působí proti depresím, které mohou být způsobeny utlačováním od jiných lidí.

Upozornění: Éterické oleje i bylinky slouží jako doplněk léčby a měly by být používány opatrně. Při podezření na opravdové onemocnění jater neprodleně navštivte lékaře.

 

4) Cvičení, masáž a reflexní terapie

Krevní oběh je v těsném spojení se srdcem, doporučit proto můžeme stejná cvičení a meditaci srdce, které jsme uváděli v článku věnovanému srdci. Velkým přínosem pro zlepšení krevního oběhu může být masáž - ať už se jedná o masáž celkovou nebo konkrétní části těla, v každém případě dochází k rozproudění krve. A navíc se vaše svaly uvolní, zbavíte se stresu a budete se cítit odpočatí. Tak si vychutnejte, že o vás může někdo pečovat.

Často se vyskytujícím problémem jsou neprokrvené a chladné končetiny. Pokud trápí i vás, můžete zkusit denně před spaním na 10 minut ponořit nohy do teplé až horké vody a oplachovat je, krev se více rozproudí a budete spát jako miminko :) Rovněž bývá doporučováno chodit bosky po nerovném terénu, masírujete tak reflexní zóny na chodidlech, díky čemuž se mohou zmírňovat bolesti a stres, zlepší se krevní oběh a uvolní se napětí. Krevní oběh lze podpořit i fyzickou aktivitou - vhodné jsou např. procházky, plavání, jóga nebo zahřívací cviky. Důležité je zaměřit pozornost na správnou techniku dýchání - dýchat bychom měli do břicha. Takové dýchání totiž dokáže okysličit celý organismus. Pokud byste s cvičením rádi začali, můžeme doporučit knižní tituly o józe: Jóga 7 minut denně, Jóga a jógová terapie nebo o dýchání: Pránájáma: Dech jógy, Znovuzrození pomocí dechu.



Ať už jsme nemocní nebo zdraví, o naše psychické i fyzické zdraví bychom měli dbát. My U Džoudyho Vám přejeme mnoho úspěchů a pevné vůle při uzdravování či prevenci. Příští díl bude věnován měsíci sprnu a termoregulaci.

Výše doporučené produkty můžete zakoupit jak na našem e-shopu, tak v naší kamenné prodejně na I. P. Pavlova.


Autorka článku: Lucie Kloboučková