Zdraví z pohledu čínské medicíny - 7. díl: Červenec a krevní oběh

Základem pevného zdraví dle tradiční čínské medicíny je harmonie organismu, tedy rovnováha mezi energiemi jin a jang, které v těle proudí drahami (meridiány). Pokud je energetická rovnováha narušena, bývá prvotní příčinou vzniku onemocnění. Čínská medicína každému měsíci v roce přiřazuje orgán, systém či tkáň, jež jsou v daném měsíci citlivější, oslabené, a měli bychom jim věnovat zvýšenou pozornost. Každý měsíc vám přinášíme nový díl seriálu o jednotlivých měsících a orgánech z pohledu tradiční čínské medicíny, kde naleznete také rady a tipy, jak orgány či tkáně posílit.


Krevní oběh a nerovnováha

Červenci vládne krevní oběh, uzavřený systém, který spolu se srdcem tvoří oběhovou soustavu, a zároveň je nejvíce ohrožen jakožto element ohně. Oběhová soustava je rozdělována na malý krevní oběh, kdy krev cirkuluje mezi srdcem a plícemi, a velký krevní oběh, kdy krev ze srdce zásobuje kyslíkem a živinami buňky celého těla. Působí tedy na všechny orgány - odvádí oxid uhličitý a odpadní látky ven z těla prostřednictvím vylučovací soustavy a kůže a zároveň zásobuje tělní buňky kyslíkem, potřebnými živinami (hormony, enzymy) a dovává jim teplo - jeho úkolem je udržovat stálé vnitřní prostředí v rovnováze v rámci detoxikace i termoregulace. Zároveň ale i energie orgánů ovlivňuje krevní oběh - podle čínské medicíny krev není pohou krevní tekutinou, ale je smíchána s naší čchi. Proto mají jednotlivé orgány vliv i na celkový stav čchi v krvi. Krevní oběh je nejaktivnější v době od 19 - 21 hod a nejslabší je naopak mezi 7 a 9 hodinou ranní.

Problémy však vyvstávají, pokud je energie v nerovnováze. Tu podle Číňanů způsobují ve velké míře nevyjádřené, nezpracované emoce. Pokud jsme příliš mentálně či fyzicky aktivní a málo odpočíváme, horliví, vznětliví a plní zlobi (horkost v játrech), může vznikat disharmonie krevního oběhu. Tato nerovnováha potom může vést k fyzickým příznakům a obtížím jako jsou změny a nepravidelnosti srdečního rytmu (arytmie), nízký či vysoký krevní tlak, vznik křečových žil, kornatění cév, poruchy srážlivosti krve, tělesná slabost, únava, poruchy spánku, mravenčení nebo křeče v dolních končetinách, bolesti, otoky, nedokrvení až odumírání tkání nebo naopak časté krvácení. Za nerovnováhou však často stojí i další příčiny jako nevhodná strava, oslabení sleziny, nadměrná ztráta krve (při porodu, úrazu) nebo nedostatek spánku. Pro správnou funkci krevního oběhu je podstatné, aby cévy měly zajištěnou stálou průchodnost. Kvalita a správná činnost cév však závisí i na zdraví srdce. Pokud dojde k narušení proudění čchi srdce nebo ji vyčerpáme, ztrácíme ji. Tok krve se tak zbrzdí a krev neproudí plynule a stagnuje. Tím stagnuje i naše čchi. To platí i obráceně - pokud stagnuje naše čchi a krev, může se snižovat cévní průchodnost.

Jak je propojena psychika s fyzičnem, si ukážeme na krevním tlaku. Nízký krevní tlak se vyskytuje převážně u tzv. jinových jedinců, kteří trpí na studené končetiny, únavou, závratěmi až mdlobami. Jejich čchi proudí velmi pomalu a slabě. Charakterově jsou to lidé spíše pasivnější, kteří obtížněji zvládají náročné životní situace a překážky, snaží se vyhýbat neshodám a konfliktům. U těchto jedinců je vhodné rozproudit krevní oběh nejem pohybem, ale také uvědoměním si vlastní sebehodnoty. Naopak lidé trpící vysokým krevním tlakem bývají tzv. jangového typu - dominantní, plní napětí, mohou být i duševně přepětí a vznětliví, jejich energie je rychlá a silná, což je pro srdce nemalá zátěž. Mohou si také stěžovat na bolesti hlavy a bušení srdce. Pro tento typ lidí je nejvhodnější dopřát si odpočinku, umírnit svou dominanci a pocity vlastní důležitosti.


Čtyři tipy a rady pro posílení funkce cévní soustavy a navrácení rovnováhy

1) Upravte jídelníček a zařaďte vhodné potraviny pro posílení krevního oběhu

Stravování a z působ výživy hraje pro krevní oběh a energetickou rovnováhu klíčovou roli. Je potřeba vyživit celé tělo a podpořit krevní oběh. Omezte nebo úplně vynechte živočišné tuky, alkohol, kravské mléčné výrobky a cukr, které zvyšují hladinu cholesterolu. Ani se solí to nepřehánějte. Naopak do vašeho jídelníčku zahrňte přísun omega-3 mastných kyselin, které jsou obsaženy např. v lněném oleji, rybách (losos, tuňák, makrela), vlašských ořechách nebo dýňových semínkách. Jezte čerstvou zeleninu - zejména tu listovou, která má příznivé účinky na krvetvorbu, fazole mungo, adzuki a soju. V chladném a vlhkém klimatu se vyvarujte lilku, rajčatům a bramborám, neboť mohou produkovat velké množství toxického vápníku, který stojí za vznikem obtíží s krevním oběhem (např. chladné končetiny). Je vhodné zařadit i potraviny bohaté na vitaminy C a E, které podporují správný krevní oběh - najít je můžeme např. v kustovnici čínské (goji), jujube, ve vejcích či olivách. Z obilovin jsou vhodné pohanka a jáhly, které mají prohřívací schopnost a zpevňují stěny cév. Jáhly navíc snižují kyselost organismu. Nezapomínejte také na dostatek tekutin a dbejte na pitný režim, neboť naše tělo v létě ztrácí více vody.

 

2) Bylinky a koření

Příroda v sobě ukrývá mnoho darů prospěšných našemu zdraví. Krevní oběh je vhodné podpořit bylinnými tinkturami, např. Ginkgo,  Venafit, Cévy pružnost a pevnost, Fytomineral,  Dračí síla) nebo bylinnými čaji (např. čaj z meduňky, kopřivy, smetanky, ginkgo). Nabídnout můžeme také himalájské čaje VYANA,  SARPAGANDHA, ABHAYA a RANJAKA). Z koření můžete pro podporu prvku oheň využít zázvor, který prokrvuje orgány a zároveň posiluje imunitní systém, kayenský pepř povzbuzující srdce, krevní oběh a trávení, rozmarýn, majoránku, kmín, fenykl, kurkumu nebo skořici. Z doplňků stravy můžeme pro podporu krevního oběhu doporučit produkty Energy Spiron a Korolen, ampule Gingko biloba, Raktaprash nebo kapsle HT Kare .

 

3) Aromaterapie

Prospěšné nám mohou být také esenciální oleje bylin s harmonizujícími a zklidňujícími účinky. Např. rozmarýn podporuje krevní oběh, harmonizuje nízký krevní tlak a může pomoci zvýšit množství krve. Vhodný je také Cypřiš, který reguluje krevní oběh a pomáhá při křečích (i menstruačních). Zároveň posiluje duši a čchi, uvolňuje dech a pomáhá nám zbavovat se starého, aby nové mohlo dovnitř - je proto vhodný v období změn. Pomáhá tělo zbavit toxických látek, působí proti depresím, které mohou být způsobeny utlačováním od jiných lidí.

Upozornění: Éterické oleje i bylinky slouží jako doplněk léčby a měly by být používány opatrně. Při podezření na opravdové onemocnění jater neprodleně navštivte lékaře.

 

4) Cvičení, masáž a reflexní terapie

Krevní oběh je v těsném spojení se srdcem, doporučit proto můžeme stejná cvičení a meditaci srdce, které jsme uváděli v článku věnovanému srdci. Velkým přínosem pro zlepšení krevního oběhu může být masáž - ať už se jedná o masáž celkovou nebo konkrétní části těla, v každém případě dochází k rozproudění krve. A navíc se vaše svaly uvolní, zbavíte se stresu a budete se cítit odpočatí. Tak si vychutnejte, že o vás může někdo pečovat.

Často se vyskytujícím problémem jsou neprokrvené a chladné končetiny. Pokud trápí i vás, můžete zkusit denně před spaním na 10 minut ponořit nohy do teplé až horké vody a oplachovat je, krev se více rozproudí a budete spát jako miminko :) Rovněž bývá doporučováno chodit bosky po nerovném terénu, masírujete tak reflexní zóny na chodidlech, díky čemuž se mohou zmírňovat bolesti a stres, zlepší se krevní oběh a uvolní se napětí. Krevní oběh lze podpořit i fyzickou aktivitou - vhodné jsou např. procházky, plavání, jóga nebo zahřívací cviky. Důležité je zaměřit pozornost na správnou techniku dýchání - dýchat bychom měli do břicha. Takové dýchání totiž dokáže okysličit celý organismus. Pokud byste s cvičením rádi začali, můžeme doporučit knižní tituly o józe: Jóga 7 minut denně, Jóga a jógová terapie nebo o dýchání: Pránájáma: Dech jógy, Znovuzrození pomocí dechu.



Ať už jsme nemocní nebo zdraví, o naše psychické i fyzické zdraví bychom měli dbát. My U Džoudyho Vám přejeme mnoho úspěchů a pevné vůle při uzdravování či prevenci. Příští díl bude věnován měsíci sprnu a termoregulaci.

Výše doporučené produkty můžete zakoupit jak na našem e-shopu, tak v naší kamenné prodejně na I. P. Pavlova.


Autorka článku: Lucie Kloboučková

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení